Fit Life: over binge-eating, afvallen en mijn body goals - Part I

dinsdag 11 augustus 2020


Iets waar ik nooit echt goed in was en eigenlijk ook niet in geloof is diëten. Ik heb het vroeger al eens geprobeerd, maar ik hield het nooit langer dan een week vol. Ik eet dan ook ontzettend graag dus mezelf alles ontzeggen zit er zeker niet in. Een gezonde levensstijl klinkt al stukken beter en is iets wat ik mezelf wil aanleren. Want jezelf iets aanleren kan op elk moment. Het  zijn de keuzes die je maakt en de kleine aanpassingen die het doen en wél vol te houden zijn. 

Disclaimer: ik volg geen professioneel advies en deel gewoon mijn ervaring en wat voor mij werkt. Ik weet dat dit voor iedereen anders is 

Hoe het begon
Wel, elk jaar opnieuw heb ik bij het begin van het nieuwe jaar zoals bijna de meerderheid van de bevolking het voornemen om af te vallen en meer te sporten. Maar laten we eerlijk zijn, daar komt nooit wat van in huis. Ik eet dan meestal wel wat gezonder en probeer vooral minder suikers binnen te krijgen, maar een drastisch verschil in mijn levensstijl zat er nooit in. Tot half januari dit jaar. Ergens maakte ik ineens de klik. Ik was pas naar een event geweest en voelde me er niet goed in mijn vel. Tijd voor verandering.
Nu, ik weet dat ik geen overgewicht heb. Mijn BMI was nog steeds gezond, maar er zijn toch wel wat kilo's bijgekomen in de laatste tien jaar. Wanneer ik nu foto's zie van toen denk ik vaak: oh, ik was toen precies een pak slanker terwijl ik me toen 'dik' voelde. Ja van waar komt dat? Ik had als kind overgewicht en dat gevoel blijft helaas zitten. De laatste jaren legde ik me neer bij het feit dat ik geen killerbody heb en dat hoeft ook helemaal niet, maar ik wil toch terug sportiever door het leven gaan en misschien wel een lichaam hebben waar ik trots op kan zijn. Na de laatste vijf maanden ongeveer kan ik zeggen dat dit serieus hard werken is.
Er zijn trouwens nog enkele redenen waarom ik nog wat kilo's kwijt wil en meer wil sporten. Ik heb jaren geleden een hernia in mijn rug gekregen en ik heb beginnende artrose in mijn nek. Met mijn rug gaat het (dankzij veel oefeningen en doorzettingsvermogen) goed, maar van mijn nek heb ik vaak last. Het is dan zeker niet verkeerd om mijn spieren te versterken en zo 'licht' mogelijk te zijn. 
Maar ook mentaal doet sporten en gezonde voeding mij zo'n deugd. Hier ga ik later verder op in!

Alle kleine beetjes helpen
Hier kom ik met het cliché: veel water drinken helpt om af te vallen. Nu enkel veel water drinken zonder andere aanpassingen gaat natuurlijk niet helpen, maar het helpt wel om je hongergevoel te stillen en het werkt ook als een soort van detox voor je lichaam (+ bonus voor de conditie van je huid!). Ik drink heel graag water, maar op sommige dagen dronk ik amper 1l, terwijl dat nu meestal 2l en meer is. Mijn eerste aanpassing was dus méér water drinken en dat lukt me nog steeds erg goed. In deze extreme hittegolf kom ik zelf aan meer dan 3l! Af en toe geniet ik eens van een blikje cola zero, maar hoe minder je dat drinkt hoe viezer het smaakt wanneer je het dan wel drinkt. Mijn koffie drink ik altijd met een klein wolkje melk en meestal maar eentje per dag dus hier veranderde ik niets aan. 


Voeding is een ander verhaal. Aangezien ik niet drastisch alles uit mijn leven wou bannen (en dat ook nooit helemaal wil doen) begon ik met kleine stapjes. Mijn grootste probleem is zoetigheden. Als ik er eenmaal aan begin vind ik het erg moeilijk om te stoppen. Ik had vaak last van vreetaanvallen waarbij ik gewoon alles uit de snoepkast plunderde en at totdat ik buikpijn kreeg. Ik vind het bizar als ik dit nu voluit zeg, maar het is zo. Gelukkig had ik dit niet elke dag, stel je voor, maar dit is wel iets dat lastig blijft. 
In mijn hoofd is het toch al om zeep na het eten van één koekje dus waarom niet het hele pak? 
Wat voor mij het beste werkt is regelmatig zelf 'gezonde' tussendoortjes te maken of mezelf wel een 'gezonde' reep gunnen bij de koffie. Niet te vergeten een stukje pure chocolade van minstens 86%. Chocolade is mijn grootste zwakte en van zo'n hoge percentage cacao eet je geen hele reep op. Ik probeer dus zo veel mogelijk gezonde snacks in huis te halen, noten, rijst/quinoa wafels, fruit,... 
Mijn ontbijt is meestal altijd gezond en voedzaam. Dat was het voordien ook al. Ik ben gek op kokosyoghurt met granola of havermout en fruit. Lunch is moeilijker, als ik thuis ben eet ik al sneller soep, salade of flats ik al iets bijeen met eieren. Maar door de week als ik werken ga moet het snel gaan en simpel zijn dus ik eet dan gewoon boterhammen. 
Avondeten is vrij gevarieerd. Ik eet nog steeds pasta, maar enkel één keer per week. Voor de rest wok, vlaamse kost (aardappelen), salade, wraps en af en toe ovenfrietjes. Hier probeer ik dan ook wat aanpassingen te doen bijvoorbeeld vaker vegetarisch of vis te eten, dressings gebruiken of sausjes met weinig calorieën. 
Maar zoals ik zei is voor mij het moeilijkste om van zoet af te blijven. Ik mag in het weekend mezelf wel iets lekkers gunnen. Een bezoekje aan Coffee Café, een magnumijsje,... Dit werkt voorlopig goed al heb ik wel een serieuze dip gehad enkele weken geleden en dat was dan niet voor één dag. Dit hoort er helaas bij. Het hielp voor mij dan om motivatieverhalen en tips op YouTube te kijken over gewichtsverlies en sport. Ondertussen heb ik mij weer herpakt en hoop ik dat de hittegolf snel voorbij is zodat ik weer normaal kan gaan lopen! Dat laatste is hier zelfs nog een stuk belangrijker dan voeding geworden, maar daar vertel ik volgende keer meer over :)



2 opmerkingen

  1. Bedankt om te delen! Ik probeer ook wel wat op mijn voeding te letten, merk ook dat als ik meer water drink dat cola zero echt heel zoet smaakt als ik het dan wel eens drink bij mijn avondeten!
    Verder merk ik dat als ik toch weer eens zoet eet, dat ik dan terug de dagen nadien met hoofdpijn rondloop, dus ik probeer dat echt te beperken. Meer moeite heb ik met zoute snacks ;) En sporten, dat komt er echt niet van, dus tips (ook om te motiveren) altijd welkom! En ook, goed bezig!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Petra! Ik merk idd ook snel negatieve effecten zowel mentaal als lichamelijk wanneer ik teveel suikers binnenkrijg. Ik ga het daar één van de volgende keren over hebben net als de motivatietips om te sporten :) wat me zeker al helpt is het volgen van anderen die veel met sport bezig zijn of ook nog niet zo lang bezig zijn

      Verwijderen

Latest Instagrams

© A Beauty To Rock. Design by Fearne.