RECEPT | Havermout-Dadel Koekjes

dinsdag 16 juni 2015



Koekjes en chocolade zijn mijn grootste zonde. Ik kan ze zo moeilijk weerstaan en als ik eraan begin lijkt er soms geen einde aan te komen. Sinds enkele jaren ben ik dan ook begonnen om op een gezondere manier te genieten van tussendoortjes. Ik heb al veel uitgeprobeerd, maar mijn lievelingskoekjes blijven steeds terugkomen en heb ik ondertussen al tal van keren gemaakt. Vandaag deel ik jullie mijn recept van de havermout dadel koekjes! 


Deze havermout dadel koekjes heb ik door Cynthia ontdekt. Ze zijn erg makkelijk te maken en geven je snel een voldaan gevoel zodat je ze niet allemaal ineens zou opeten!

Wat heb je ervoor nodig?
  • 200gr havermout
  • 5 grote dadels (als je er kleintjes hebt dan een stuk of 10-12, let er wel op dat ze onbewerkt zijn)
  • 3-4 el naturel pindapasta
  • 1 kl agavesiroop of honing
  • 75gr pure chocolade van min.80%
  • eventueel een beetje kaneel
Het is wel belangrijk dat je een keukenmachine hebt waarin je alles erg fijn kan malen. Ik begin meestal met de havermout en dadels en doe er dan de pindapasta door. Als laatste een beetje agavesiroop en kaneel. Dat laatste laat ik soms ook weg, hangt er een beetje vanaf. Als je mengsel niet genoeg aan elkaar plakt doe je er gewoon wat extra dadels en pindapasta doorheen. Het moet echt wel plakkerig zijn, want anders vallen je koekjes uiteindelijk uit elkaar.
Je kan dit mengsel in een (brownie)bakvorm doen met bakpapier in, maar moest je deze niet hebben is een vershouddoos ook prima. Zolang deze breed genoeg is. Je drukt het mengsel stevig aan in de bakvorm en zorgt ervoor dat het overal gelijk is. 
Voor het chocoladelaagje moet je de chocolade au bain marie smelten zodat je hem over het mengsel kan gieten. Cynthia deed er ook wal soya of amandelmelk doorheen, maar ik vind dat niet nodig. Anders wordt de chocolade zachter en nu blijft hij krokant wat ik weer lekkerder vind. 
Je koekjes moeten nog een uurtje in de koelkast voordat je ze in gewenste grote kan snijden. Ik heb van deze hoeveelheid ongeveer 12 koekjes. 
Bewaar ze in de koelkast, zo blijven ze ongeveer een weekje goed.

Ze zijn echt superlekker! Probeer ze zeker eens uit. 

♥ 



8 opmerkingen

  1. Dit lijkt me een heerlijk receptje om uit te proberen (:

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik krijg al meteen zin om dit receptje te gaan uitproberen, kan niet slecht zijn! Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yum! Lijkt me echt heel lekker, fijn receptje!

    x Sara

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat deze koekjes wel héél lekker zijn. Toevallig net alle ingrediënten, behalve de donkere chocola, in huis. Ik denk dat ik ze straks eens ga proberen.

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© A Beauty To Rock. Design by Fearne.