Dagen Zonder Vlees

woensdag 13 februari 2013

 
Zoals iedereen wel zal weten start vandaag de vasten. Ik weet niet als er nog echt 'gevast' word tegenwoordig. Minder snoepen, roken en alcohol drinken zal wel nog voorkomen, maar sinds 2011 is de actie Dagen Zonder Vlees opgericht die ik wel de moeite vind. 
Wat houdt dit nu in?
Wel, 40 dagen lang geen vlees (en vis) eten of toch minder dan je normaal doet. Hiermee willen ze aantonen welke invloed het dagelijks eten van vlees heeft op het milieu.
Zo werd aangeduid dat je per dag dat je geen vlees eet dit bespaart:
 
- 11m2 op je ecologische voetafdruk (dat is 1/3 van je dagelijkse voedselvoetafdruk)
- 1100 liter water (dat is evenveel als 10 baden)
- 2,1 kg broeikasgassen (dat is evenveel als 15 km autorijden)
 
Ik deed twee jaar geleden al een keer mee en dit jaar opnieuw! Ik vind het belangrijk om regelmatig eens stil te staan met de dingen die we allemaal als zelfsprekend beschouwen.
Een echte vleeseter ben ik zowiezo niet, al is het natuurlijk wel even wennen, want je eet echt veel meer vlees dan je denkt. Ik wil zelfs één weekje vegan eten, dus helemaal geen enkel product wat van een dier afkomstig is (melk, eieren, boter,...) dit lijkt me veel moeilijker.
Hier ligt al een stapel vegetarische recepten klaar dus aan inspiratie geen gebrek. Ik begin er met een grote motivatie aan!
Op de site van Dagen Zonder Vlees staan trouwens ook heel wat recepten.
Voor meer info, neem zeker eens een kijkje


Een reactie posten

Latest Instagrams

© A Beauty To Rock. Design by Fearne.